PowerID er en mobilapp som gir brukerkontoen din et ekstra sikkerhetsnivå og dermed gjør det vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til kontoen din. Sparebank 1 Regnskapshuset SMN AS anbefaler på det aller sterkeste at 2FA er aktivert for din bedrift, da dette reduserer risiko for svindelforsøk og andre potensielle sikkerhetsbrudd. Noen av hovedgrunnene til å ha 2FA aktivert er følgende:
- Økt sikkerhet: Tofaktorautentisering gir et ekstra lag med beskyttelse, noe som gjør det vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til kontoen din.
- Beskyttelse mot phishing: Selv om noen får tak i passordet ditt, vil de fortsatt trenge den andre faktoren for å logge inn.
- Redusert risiko for identitetstyveri: Ved å kreve to former for identifikasjon, reduserer du sjansen for at noen kan utgi seg for å være deg.
Innhold
- Hvordan koble til PowerID tofaktorautentisering
- Hvordan logge på i PowerOffice Go med tofaktorautentisering aktivert
- Hvis du har mistet eller byttet mobiltelefon
Hvordan koble til PowerID tofaktorautentisering
Las ned appen "PowerID" på telefonen din fra Apple App Store eller Google Play.
Følg instruksjonene på appen.
Scann QR-koden ved hjelp av appen "PowerID".
Når du har scannet QR-koden vil du se et slikt bilde og vil få opp samme kode i appen:
Du må nå godkjenne koden i appen. Når dette er gjort vil sammenkoblingen være vellykket, og du vil se følgende bilde:
Du har nå etablert tofaktorautentisering på din enhet.
Hvordan logge på i PowerOffice Go med tofaktorautentisering aktivert
Logg inn i Go i nettleseren med passordet ditt. Du får opp et bilde med en referansekode:
Du får samtidig et varsel på telefonene med en “Autorisasjonsforespørsel”. Åpne PowerID-appen. Sammenlign koden på telefonen med det som vises på skjermen.
Trykk «Godta» for å bekrefte at det er samme kode. Eller trykk «Avvis» hvis koden er feil, og prøv på nytt.
Hvis du har mistet eller byttet mobiltelefon
Logg inn i Go i nettleseren med passordet ditt.
Et skjermbildet med referansekode vil vises på skjermen. Trykk «Mistet eller byttet telefon»
Om du har en verifisert bruker vil du få en BankID dialog, om brukeren ikke er verifisert vil du motta en SMS med en kode du må legge inn.
Når du har logget inn med BankId eller tastet inn SMS koden, blir du logget inn.
Du kan nå deaktivere tofaktorautentisering. Trykk på «Profil» øverst til høyre og velg «Tofaktorautentisering».
Trykk «Slå av tofaktorautentisering» i skjermbildet som vises på på skjermen.
Skriv inn passordet ditt og trykk “Ok”
Du vil motta en e-post og SMS med varsel om at noen har slått av tofaktorautentisering på din brukerkonto.
Last ned appen PowerID på din nye telefon og start oppkobling mot PowerID. Se avsnittet «Hvordan koble til PowerID tofaktorautentisering».
Dersom det allerede ligger data i appen, kommer ikke veivisere automatisk fram, du må da trykke på prikkene nede i høyre hjørne og velg «Kom i gang».
Kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.