Forliksrådet er det laveste nivået i domstolssystemet i Norge og fungerer som et meklings- og tvisteløsningsorgan for sivile saker. Forliksrådet behandler sivile tvister med sikte på å oppnå minnelige løsninger.
Regnskapshuset har en avtale med Kedinor om inndriving av utestående fordringer, og dersom inndrivingen ikke fører frem oversendes saken til Forliksrådet.
Det er verdt å presisere at dette gjelder inndriving av fordringer. Manglende betalinger som følge av erstatningskrav håndteres utenfor denne prosedyren.
Prosessen er som følger:
- Regnskapshuset mottar «Innkalling til rettsmøte» via Altinn og tar kontakt med leder for det aktuelle markedsområdet
- Møtet gjennomføres som hovedregel i området motparten bor eller har forretningsadresse
- Inngåelsen av forlik skjer innenfor rammene av gjeldende fullmakter, jf. matrisen for økonomiske fullmakter (RHAM Kundeklager) - pr. i dag er fullmakten for leder markedsområde kr. 50 000
- Deltakelse i Forliksrådet forutsetter delegert fullmakt fra styreleder – kvalitet bistår med dette
Dersom det er behov for sparring i forkant av rettsmøtet, er vi selvsagt tilgjengelig for det.
Ta kontakt på fagsupport@smnregnskap.
Kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.