PowerOffice Go - Informasjon om tofaktorautentisering for pålogging

 

Innholdsfortegnelse

 

 

Hva er tofaktorautentisering?

Tofaktorautentisering (2FA) er en sikkerhetsmetode som krever to ulike autentiseringsfaktorer for å bekrefte en brukers identitet. Dette gir et ekstra lag av beskyttelse utover det tradisjonelle brukernavn og passord. De to faktorene består vanligvis av noe du vet (ditt passord) og noe du har (for eksempel en kode sendt til din mobiltelefon).
Ved å kombinere disse to faktorene, sikrer 2FA at selv om noen skulle få tak i ditt passord, vil de ikke kunne logge inn på kontoen din uten også å ha tilgang til den andre faktoren. Dette legger til et ekstra lag av beskyttelse mot uautorisert tilgang og gjør det mye vanskeligere for angripere å kompromittere dine personlige data eller kontoer.

 

Hvorfor er 2FA viktig?

Ved å kreve en sekundær kode som genereres i sanntid, gjør 2FA det vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til din konto, selv om de skulle få kjennskap til passordet. Dette reduserer risikoen for svindel, misbruk av data og tap av personopplysninger.

 

 

Aktivering av 2FA på bruker i PowerOffice Go

  1. Neste gang du logger inn i PowerOffice Go etter 2FA er aktivert på klienten din vil du få en melding om at tofaktorautentisering kreves for å få tilgang til klienten din. Trykk på knappen «Aktiver tofaktorautentisering nå» (Alternativt kan du velge personikonet øverst i høyre hjørnet og dermed trykke tofaktorautentisering)
  2. En ny dialogboks vil åpnes med informasjon om tofaktorautentisering på brukeren din og med spørsmål om hvilken metode du vil benytte. Vi anbefaler Autentiseringsapp for en sømløs opplevelse.
  3. Du vil bli bedt om å laste ned en autentiseringsapp fra app-butikken på telefonen din. Veiledning for nedlastning av app på telefon finner du lengre ned. Hvis du allerede har en autentiseringsapp vil denne fungere her (Microsoft Authenticator, Google Authenticator, Lastpass Authenticator etc.)
  4. Når appen er lastet ned på telefonen og du har åpnet appen må du trykke på de Pluss-tegnet (+) øverst i høyre hjørnet for så å velge hvilken brukertype du vil legge (vanligvis jobbbruker) til etterfulgt av Scan QR code. Alternativt kan du trykke på QR-knappen nede i høyre hjørnet på forsiden.


  5. Nå vil kameraet åpnes på telefonen og neste steg er å peke dette mot QR-koden som vises på PC-skjermen din. Sørg for at QR-koden ligger inne i boksen på kameraet.
  6. Når kameraet har klart å lese QR-koden fra PC-skjermen, vil kameraet automatisk lukkes og du vil få opp en ny dialogboks som viser en sikkerhetskode som oppdateres hvert 30 sekund.  Denne koden må du nå skrive inn i dialogboksen i PowerOffice Go på PC-en din.

  7. Neste gang du logger inn i PowerOffice Go vil du få varsel om at du har aktivert tofaktorautentisering og at du må godkjenne innloggingen. Da må du åpne autentiseringsappen på telefonen din, notere deg koden som ligger inne i denne for så å skrive den inn i dialogboksen i PowerOffice Go på PC-en.

 

 

 

 

 

Nedlastning av app

iPhone/iOS

  1. Start med å åpne appstore. Dette gjør du ved å bla til siden helt til høyre på telefonen din og søke Appstore.
  2. Når du er inne i appstore navigerer du deg til søkefeltet og søker etter Authenticator


  3. Etter søket vil det komme opp flere forslag til apper. Velg appen som heter Microsoft Authenticator og som har samme logo som i bildet vist under. Trykk Hent for å laste ned appen.
  4. Når nedlastning er ferdig må du åpne appen og følge veiledningen for oppsett tidligere i artikkelen.

 

 

Android (Samsung, Huawei, Google Pixel etc.)

  1. Start med å åpne appen Play butikk
  2. Naviger til søkeseksjonen og søk på Microsoft Authenticator
  3. Velg appen som ser lik ut som i bildet under og trykk Installer
  4. Når installasjonen er ferdig, trykker du på Åpne. Gå så tilbake til veiledningen for oppsett tidligere i artikkelen.

 

 

PC - Windows - Microsoft Store

Noen har kanskje ikke mulighet til å laste ned apper på telefonen sin, og da har vi en reserveløsning. Vi vil uansett påpeke at tofaktorautentisering på telefonen er det mest sikre og at denne løsningen er mer tungvint en app på telefon.

 

  1. Trykk på Windows-knappen på tastaturet ditt eller på verktøylinjen på PC-en.
  2. Søk på Store og appen Microsoft Store skal dukke opp. Åpne denne.
  3. Søk etter appen "2fast - Two Factor Authenticator" og velg den som er avbildet under

    Hvis du har problemer med å finne denne kan du trykke på denne teksten så vil du bli sendt til korrekt app.
  4. Etter du har gått inn på appen i Microsoft Store må du trykke på knappen . Da vil appen installeres på PC'en din.
  5. Når appen er ferdig installert kan du trykke på knappen Åpne.

    Du kan også finne igjen appen ved å trykke på Windows-tasten på tastaturet ditt for så å søke 2fast.
  6. Hopp over veiledning du blir presentert på starten og trykk Opprett ny datafil (første start)
  7. Trykk Velg lokal sti og velg en mappe som du finner igjen lett (eksempelvis dokumenter).
    1.jpg
    2.jpg
  8. Gi filen et navn og passord, dermed trykker du Opprett datafil
    NB! Viktig at du husker passordet. Du vil bli bedt om dette hver gang du åpner programmet.
    3.jpg
  9. Nå vil du bli spurt om hvordan du vil legge inn sikkerhetskoden fra PowerOffice Go. Det enkleste er å velge Skann nøkkel-QR-Kode, men den kan også skrives inn manuelt hvis det skulle oppstå problemer med å skanne den inn.
    4.jpg
  10. Før du trykker skann kan du åpne PowerOffice på PC'en din og gå til aktivering av tofaktorautentisering. Trykk Legg til vesidenav Autentiseringsapp.


    Da vil det sprette opp en QR-kode som kan skannes

    Merket i rødt her er nøkkelen hvis du velger å skrive inn denne manuelt fremfor å skanne den inn med 2fast.
  11. Gå tilbake til 2fast (appen vi lastet ned) og trykk på knappen Skann nøkkel-QR-kode og velg vinduet for PowerOffice. Trykk Ok.
  12. Det vil sprette opp en boks i 2fast som gir deg mulighet til å konfigurere utsendet på nøkkelen, det er valgfritt å gjøre endringer. Trykk Opprett konto når du er klar.
  13. Nå vil nøkkelen være konfigurert i 2fast og du teste den i PowerOffice Go ved skrive den inn i tekstboksen merket i rødt. Trykk verifiser etter du har skrevet inn tallene.


  14. Nå er alt konfigurert og du kan bruke PowerOffice Go som normalt. Neste gang du logger inn i PowerOffice Go vil du bli bedt om å skrive inn kode fra autentiseringsapp. Da må du starte 2fast på PC'en din, logge inn med passordet vi opprettet i steg 8 og skrive inn koden som dukker opp.

 

 

Hvis du har mistet eller byttet mobiltelefon

  1. Logg inn i Go i nettleseren med passordet ditt.
  2. Et skjermbildet for å skrive inn bekreftelseskoden vil vises på skjermen. Trykk Mistet eller byttet telefon

    Om du har en verifisert bruker vil du få en BankID dialog, om brukeren ikke er verifisert vil du motta en SMS med en kode du må legge inn.
  3. Når du har logget inn med BankId eller tastet inn SMS koden, blir du logget inn. Du kan nå deaktivere tofaktorautentisering. Trykk på Profil øverst til høyre og velg Tofaktorautentisering.
  4. Trykk Slå av tofaktorautentisering i skjermbildet som vises på på skjermen.
  5. Skriv inn passordet ditt og trykk Ok. Du vil motta en e-post og SMS med varsel om at noen har slått av tofaktorautentisering på din brukerkonto.
  6. Last ned en authenticator app på din nye telefon.
  7. Gå deretter til tofaktorautentisering i PowerOfficeGo igjen og velg rediger ved autentiseringsapp. Du vil da få opp en QR-kode. Se avsnittet Aktivering av 2FA på bruker i PowerOffice Go for gjennomgang.

Var denne artikkelen nyttig?
0 av 0 syntes dette var nyttig
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

0 kommentarer

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.