PowerOffice Go - Ofte stilte spørsmål (Q&A)

I denne artikkelen har vi samlet opp ofte stilte spørsmål (Q) og svar (A). Vi oppmuntrer også alle til å benytte hjelpesenteret til PowerOffice Go. 

 

Q: Kan man ha fast fordeling på MVA på en leverandør? Eksempel: fast konto 7000 på faktura fra YX, men deler av dette skal være uten MVA, mens noe skal være med mva.

A: Nei, man kan kun angi en standardkonto på en leverandør. Dersom det er behov for splitt anbefaler vi at det lages en mal, og at man senere henter opp denne på lignende faktura.
mceclip0.png

 

Q: Kan man opprette egen MVA-kode med fordelingsnøkkel/forholdsmessig fradrag?

A: Ja det kan man, dette gjøres under Innstillinger > MVA-koder > Legg til.

 

Q: Er det en enkel måte å endre regnskapskonto på en utgående faktura på? Hvis man for eksempel brukte feil konto da faktura ble produsert. 

A: Nei, dette må korrigeres med et manuelt bilag. Dersom faktura ikke er sendt kunden, kan man opprette kreditnota og deretter sende ny faktura med riktig konto. Det er produktet som definerer hvilken konto som benyttes.

 

Q: Er det mulig å få opp valget "vis kontoer" under prosjektrapporter?

A: Ja, det gjøres på følgende måte:

mceclip0.png

 

Q: Hvis man skal fakturere 02.10, men bokføre på september. Hvordan gjøres dette?

A: Etter man har trykket på "send" faktura, får man velge fakturadato: 

 

mceclip1.png

 

Q: Hva betyr haken under "send faktura"?

A: Her kan man lagre leveringsinformasjonen slik at den oppdateres på kontaktkortet uten at vi må inn og manuelt endre:

mceclip2.png

 

 

Q: Lager man produkt selv?

A: Jepp! Kan gjøres direkte fra faktureringsbildet ved å trykke mellomrom hvor man velger produkter:

mceclip3.png

 

Og det kan gjøres fra produktoversikten under meny -> kjøp -> produkter: 

mceclip5.png

Husk at du bør sparre med regnskapsrådgiver slik at produktet blir koblet mot riktig salgskonto i regnskapet og får riktig MVA-behandling.

 

 

Q: Må man manuelt velge EHF ved sending av faktura for at PowerOffice Go skal sjekke om mottaker kan motta EHF?

A: Nei. PowerOffice Go vil alltid foreslå sending via EHF for kunder som kan motta EHF. 


Q: Hva er kostnadsbildet i forhold til hvor mange som er brukere/innsyn?

A: Det er ingen ekstra kostnad per bruker, her er det bare å invitere alt fra ansatte til styremedlemmer.  Men husk å definer riktig rolle, på riktig bruker. Eks: Ansatte skal ikke ha innsyn i lønnsdata.


Q: Hva skjer med chat melding dersom mottaker ikke er pålogget?

A: Dersom man benytter Poweroffice Go på mobil, vil man få varsel på telefon. Dersom dette ikke er i bruk, vil man få opp et varsel øverst til høyre neste gang man logger inn:
mceclip0.png


Q: Er det enkelt å endre et bilag etter det er bokført, eksempelvis om kostnadskonti har kommet inn feil?

A: Det er utrolig enkelt! Man navigerer til det aktuelle bilaget, gjerne via Rapporter > Bilagsjournal.
Deretter trykker man Rediger > Korriger eller Reverser:
mceclip0.png

Q: Kan man selv aktivere/deaktivere abonnement (moduler) i PowerOffice GO? For eks. om jeg kun skal kjøre lønn én gang (styre), så kan jeg aktivere i desember, kjøre lønn, og deretter deaktivere? 

A: Dette kan enkelt deaktiveres og aktiveres etter behov. Dette er faktisk anbefalt praksis fra PowerOffice Go for å unngå unødvendige systemkostnader. 

 

Q: Er det mulig å sette opp dashboardet slik det skal vises for en annen bruker, uten å være innlogget som brukeren?

A:  Nei, dette er individuelt for hver bruker, på hvert firma. Hjelp gjerne brukeren med å sette opp dette slik at brukeren får sett relevant informasjon om sitt selskap.

 

Q: Er systemet "koblet" mot bank, slik at oppgitt saldo på konto er korrekt?

A: Systemet vil være koblet mot bank dersom dette er bestilt. Bankintegrasjon kan omfatte remittering (betaling), innbetalinger og/eller automatisk henting av bankavstemmingsfil, og kan bestilles hos oss. Saldo i PowerOffice Go vil alltid være gårsdagens utgående saldo på bankkonto.


Q:
Må regnskapsrådgiver innom bilagene, eller går en EHF "rett gjennom", slik at kunde kan godkjenne og betale uten at vi er involvert?

A: Man kan fint sette opp slik at inngående faktura går direkte til kunde, enten for godkjenning eller for bokføring. 

 

Q: Finnes det globale konteringsregler eller er dette bare på kundenivå?

A:  Nei, dette angis på det aktuelle leverandørkortet på hver enkelt klient. 

 

Q: Hvordan setter opp man automatisk bankavstemming? 

A: Dette er en tjeneste som bestilles hos Support. Se denne artikkelen for mer informasjon: 

 

Q: Kan jeg bruke 5-siffret kontoplan og 6-siffret reskontro?

A: PowerOffice Go støtter kun 4-sifret kontoplan, men det er mulig med 6-sifret reskontro.

 

Q: Er det mulig å betale fra flere bankkontoer?

A: Ja, man kan legge opp flere konti, og man kan velge mellom disse for betaling. Konto for betaling angis i bilagsføringen, og kan også endres før man godkjenner betaling.

mceclip0.png

Var denne artikkelen nyttig?
1 av 1 syntes dette var nyttig
Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse

Kommentarer

3 kommentarer
  • Kan man selv aktivere/deaktivere abonnement (moduler) i PowerOffice GO. F.eks. om jeg kun skal kjøre lønn èn gang (styre), så kan eg aktivere i desember, kjøre lønn, og deretter deaktivere? Dette slik at kunden får lavest mulig systemkostnad :)

    -1
  • Kan jeg bruke 5-siffret kontoplan og 6-siffret reskontro?

    0
  • Er det mulig å betale fra flere bankkonto?

    0

Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.