Innhold:
- Oppsett av bruker med totrinnskontroll i Visma.net
- Fremgangsmåte for remittering via Visma.net AutoPay
- Kansellere utbetaling som er sendt via Visma.net AutoPay
- Remittere på nytt etter feil ved overføring
- Utbetale til kunder
Totrinnskontroll (2FA) for innlogging i Visma.net:
En forutsetning for å kunne remittere via Visma.net AutoPay er at du har en aktiv bruker i Visma.net med tilgang til AutoPay for det aktuelle firmaet. Ved opprettelse av bruker (gjøres av administrator) vil du motta en e-post med link for aktivering av brukeren. Om du ikke finner denne, eller om linken er utløpt, kan du gå til connect.visma.com og trykke på "Glemt ditt passord?".
Ved første innlogging vil du bli tatt gjennom prosessen med å sette opp tofaktorautentisering (ekstra sikkerhetstrinn) på din konto. Last ned appen "Google Autentisering" til din mobiltelefon og følg anvisningene på skjermen i Visma.net. Om du har satt opp denne appen mot andre innlogginger/tjenester må du likevel legge til din Visma.net-konto for å få en egen engangskode på denne.
Trykk på "+" eller "legg til" og "skann strekkoden":
Skann deretter strekkoden du får opp i Visma.net. Om dette ikke kommer opp automatisk ved innlogging, så kan du sette opp 2FA ved å gå til din profil i Visma.net og sette opp totrinnskontroll. Dette må være aktivert for å kunne godkjenne betalinger.
Følg fremgangsmåten under for å remittere via Visma.net AutoPay
1. Lag betalingsforslag:
Dette gjøres under Regnskap - Betalingsformidling - Leverandører (se bilde under). Høyreklikk og velg Behandling - Lag betalingsforslag.
Legg inn Ajour pr. dato (hvor langt frem i tid du vil remittere) og velg bankpartner som samsvarer med Visma.net AutoPay. Ofte er det nr 95:
Gå gjennom Betalingsforslaget, slett linjer som ikke skal være med på remitteringen.
For å sjekke hvilken bankpartner som er rett, kan du gå til oppsett av betalingsformidling og sjekke hvilket nummer som ligger i kolonnen Bankpartnernr. for ebf system:
2. Gå til "Sende betaling"
Trykk på betalingsforslaget og på knappen «Legg ut data»:
Hvis alt OK, kommer denne meldingen:
3. Logg inn i Visma.net:
En kan enten logge seg inn direkte fra Visma Business
Eller logge inn fra en nettleser ved å gå til https://connect.visma.com/
Velg AutoPay:
Trykk på fanen «Godkjenning»
Du vil få opp alle betalinger til Godkjenning, trykk på linjen for å få opp hele betalingsforslaget.
Dersom gul trekant, se kommentar under Advarsel.
Dersom du ønsker å endre beløp til betaling på en eller flere transaksjoner kan du gjøre dette før du godkjenner betalingen. Les mer om dette her.
Merk linjen(e) som skal betales og trykk «Godkjenne betaling».
Skriv inn ditt visma.net-passord og engangskode fra autentiseringsappen og klikk på godkjenningsknappen.
Kansellere utbetaling
Dersom du har behov for å kansellere en utbetaling som er sendt over til Visma.net Autopay, gjør følgende:
Sjekk om det er mulig å kansellere betalingen ved å logge inn på visma.net og gå til autopay og oversikt. Åpne utbetalingsbunten og marker den utbetalingen som skal stoppes. Trykk deretter "be om kansellering". Noen banker tillater å kansellere på transaksjonsnivå, andre gjelder hele betalingsoppdraget. Dersom du ikke har mulighet til å kansellere fra visma.net, ta kontakt med banken eller kanseller betalingen i nettbank.
Remittere på nytt etter feil ved overføring
Noen ganger kan det være behov for å sende en betaling på nytt. Feil som kan oppstå er mangler i bankavtale slik at filene blir avvist i banken, eller at betalinger slettes fra forfall i nettbank.
Faktura som i utgangspunktet er sendt til AutoPay får status overført og merkes som remittert. Dette må nullstiles for at posten skal dukke opp under oversikten for "Lag betalingsforslag". Merk at eventuelle feil på bankavtale må rettes før man remitterer på nytt.
For å lage betalingsforslag på nytt må man først gå til Regnskap - Annen rapportering - Leverandørrapporter - Åpen postliste fortløpende. Her må man så fjerne krysset i kolonnen for "Rem." på de transaksjonene som skal sendes til betaling på nytt:
Når dette er utført vil fakturaen ligge klar under betalingsformidling slik at du kan lage nytt betalingsforslag.
Utbetale til kunder
Det kan oppstå behov for å utbetale beløp til kunder. I Visma Business er det like enkelt å remittere kunder som å remittere leverandører.
Du trenger et egnet skjermbilde for å lage betalingsforslag. Bruk for eksempel Regnskap - Kundereskontro - Åpne postliste. Velg en åpen post med restbeløp, marker hele linjen eller de postene som skal utbetales og velg behandlingsvalg "Lag betalingsforslag":
Utfør remitteringen som for leverandører. Betalingsforslaget finner man under Betalingsformidling - Betalingsforslag - Utbetaling til kunder.
Merk at denne tabellen filtrerer ut kunder med avtalegiro, så de kundene vil i utgangspunktet ikke vises i utvalget.
Påse at bankkontonummer er registrert på kunden.
Slette betalingsforslag til kunder
Sletter du et betalingsforslaget og skal opprette et nytt må man gjøre postene tilgjengelig for remittering igjen ved å fjerne krysset X i feltet "Betaling foreslått" i åpen postliste:
Skjult kolonne hentes fram med hurtigtast Ctrl+U
Ta kontakt på support@smnregnskap.no eller 950 50 222 dersom noe er uklart eller om det er noe som ikke fungerer.
Kommentarer
Logg på hvis du vil legge inn en kommentar.